lørdag den 23. oktober 2010

Vejen til at blive pilot

Hej alle!
Jeg bliver ofte stillet de samme spørgsmål. Hvem kan blive pilot? Hvor, hvordan, pris and so on...
Nu skal I få nogle svar:)
Først og fremmest er det vigtigt at pointere, at ALLE kan blive svæveflyvepilot! De enkelte krav der stilles til dig er følgende:
- Du skal være fyldt 15 år, den dag du går solo (uddannelsen kan startes som 14-årig)
- Du skal have et alment godt helbred - briller er f. eks. ingen hindring.
- Ingen fortid som spritbillist.

Pris og info:
I dag er der gode muligheder for at blive pilot. Der findes 38 svæveflyveklubber i Danmark, jævnt fordelt over hele landet. Næsten alle klubberne har fly til grundskoling, videregående skoling og til konkurrenceflyvning. Aspiranten behøver derfor ikke selv investere i et fly for at dyrke svæveflyvning. De danske klubber er, til forskel fra mange udenlandske klubber, drevet af medlemmerne selv. Uddannelsen til svæveflyvepilot bliver gennemført lokalt i klubberne, hvor prisen varierer alt efter klubbens faciliteter osv. Instruktørene i Danmark er ulønnede og bruger megen fritid på at hjælpe aspiranterne i luften - så tak til dem!


True Nabodag 2009-08-24_10
Prisen for at opnå svæveflyvecertifikat (S-certifikat) er varierende fra klub til klub, men koster i gennemsnit mellem 10-20.000 kr. Man skal nemlig have en medical (læs mere her: http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=49&pagetype=90&pageid=528) og man skal have en teoretisk prøve, hvor materiale og prøvegebyr skal betales. Derudover betales et månedligt kontingent til DSvU (Dansk Svæveflyver Union), KDA og FLYV - dette koster tilsammen 117,- om måneden, der typisk lægges oven i den aktuelle klubs medlemskontingent. Herudover betales der for flyvning - her udbydes der som regel flyvepakker.
      Men prisen afhænger meget af, hvor meget tid der afsættes til svæveflyvning! Svæveflyvning er en tidskrævende sport, der kræver, at du ofrer et par timer om om ugen for at få et fremadgående uddannelsesforløb. De fleste opnår deres certifikat i løbet af 1,5 år, eller mindre - meget varierende alt efter hvor meget tid man bruger.


Uddannelsen:
Uddannelsen er inddelt i to dele, en A- og B del. Under A-skolingen lærer man at manøvrere et svævefly og kunne gennemføre en sikker og veldisponeret flyvning på egen hånd, i et 2-sædet skolefly. A-skolingen afsluttes med solo-flyvning. Før soloflyvningen skal aspiranten have bestået S-teori, eller en miniprøve til solo-flyvning. Vigtigheden i disse prøver er blandt andet, at man kender til vigepligter og andre forbehold.
      Under B-skolingen lærer man at udnytte termikken, flyve termik med andre fly og kunne gennemføre en sikker og veldisponeret flyvning solo, i en en-sædet skoleflyver. Efter B-skolingen bliver man indstillet til en praktisk prøve til enten lokalflyvningstilladeles eller S-certifikat.


HCBsoloTeorien i svæveflyvning, S-teorien, foregår over en vinter, og afsluttes med en prøve i starten af sæsonen - med mulighed for omprøve senere. Efter teorien har man 2 år til at afslutte sin uddannelse med enten lokalflyvningstiladeles eller S-certifikat, før gyldigheden af teorien slipper op. Teorien indeholder fagene aerodynamik, meteorologi, love og bestemmelser, menneskelig ydeevne og begrænsninger, flyvelære og instrument- og materiellære.
Efter uddannelsen begynder en hel ny tilstedeværelse som pilot, og de rigtige svæveflyveroplevelser venter forude!
      På billedet ovenfor ses den glade aspirant, mig :D, efter sin første soloflyvning. En dag jeg aldrig vil glemme! Den første soloflyvning er et kapitel for sig!! Et adrenalinsus der virkelig ikke kan glemmes. "En følelsesmæssig rutsjetur" er det blevet kaldt. Det er en fantastisk oplevelse ikke at blive råbt i nakken af en instruktør;)

Thermals

Ingen kommentarer:

Send en kommentar